نام دیگراستیکر،وینیل متریالی است که از پلیمرهای ترموپلاستیک ساخته می شود و مقاومت بسیار بالایی در مقابل آسیب دیدگی دارد.ضدخش و ضدآب بودن از ویژگی های بارز آن است.استیکرها نوعی ابزار تبلیغاتی به حساب می آیندکه هزینه کمتری نسبت به راه های تبلیغاتی دیگر دارندونصب آن ها برروی هر سطحی امکان پذیر است.استیکرها در نقش و رنگ های بسیار متنوعی تولید می شوند.بهترین جنس استیکر در ایران از برند مکجت می باشد.
از استیکرها در انواع فضاهای باز و سرپوشیده استفاده می شود.مانند داخل منازل،کارخانجات،فروشگاه ها(دیوارهای شیشه ای ویترین ها)،جلد نرم کتاب ها،صنعت کاتالوگ و بروشور،کارت ویزیت و بسته بندی ها
استیکرها انواع و اقسام مختلفی دارند و با هر شرایط آب و هوایی ای تناسب و سازگاری دارند.
از انواع آن می توان به استیکر زمینه سفید یا شیری _ استیکر شیشه ای _ استیکر رنگی _ استیکر مش _ استیکر شبرنگی اشاره کرد.
طراحی و چاپ استیکرها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و از جمله تبلیغاتی است که مستقیما با چشم مخاطب در ارتباط می باشد.اگر این کار به درستی انجام نشود،توجه مخاطب را به خود جلب نمی کند.برای طراحی استیکر نیاز به ذهن خلاق و برنامه های گرافیکی است و یا می توان برای انجام این کار به سایت های معتبر مراجعه کرد تا دقیقا آنچه را که میخواهیم برای ما طراحی کنند.برای چاپ آن نیز به دستگاه های مدرن نیاز است و کیفیت جوهری که استفاده می شود،در کیفیت استیکر تاثیر زیادی دارد.این کار نیاز به دقت بالایی دارد و اگر به کمک لمینت انجام شود،اثربخشی آن دوچندان می شود.
لمینت در لغت به معنای لایه لایه است.پس از اتمام کار چاپ از یک لایه پلاستیکی بنام لمینت استفاده می شود که زیبایی منحصربفردی را به استیکر می بخشد و جلا و براقیت سطح آن را افزایش می دهد.لمینت ها لایه ای را بر روی استیکر ایجاد می کنند که نقش محافظت در برابر عوامل خارجی از جمله نور را دارد.همچنین سبب افزایش ماندگاری استیکر می شود.
برای لمینت کردن استیکر به نوع خاصی از دستگاه به نام لمینیتور نیاز است.این دستگاه دارای پرس است و لمینت را به خوبی بر روی استیکر الحاق می کند به طوری که اتصالی قوی میانشان ایجاد می شود.
در این روش پس از چاپ استیکر،برای اجرای لمینت از حرارت استفاده نمی شود.این نوع لمینت ها بسیار نازک هستند و از جلوه خاصی برخوردارند و این ویژگی باعث شده که در انواع چاپ های هنری کاربرد فراوانی داشته باشند.قیمت لمینت سرد هر متر طول حدودا 66 هزارتومان می باشد.
این روکش در موارد به خصوصی کاربرد دارد از جمله استندهای نمایشگاهی که در روی لمینت سرد و در زیر لمینت گرم به کار می روند.این نوع لمینت ها دارای ضخامت مطلوبی هستند و جلوه های ویژه ای را به کار می بخشند.
لمینت ها که سبب افزایش استیکر چاپی می شوند با گذر زمان بر اثرعواملی مثل ناخن کشیدگی تازگی خود را از دست می دهند در حالی که لمینت های ضدخش این طور نیستند و دچار آسیب دیدگی نمی شوند.
از انواع لمینت های مات هستند که ضخامت و میکرون بالاتری دارند.با راه رفتن برروی این لمینت ها هیچ مشکلی برای استیکر چاپ شده ایجاد نمی شود و به همین دلیل برای کف زمین به کار می روند.هیچ کدام از لمینت ها این قابلیت را ندارند. لمینت ضد خش کف را میتوان هم با دستگاه لمینت سرد و هم با دستگاه لمینت گرم انجام داد.
از انواع لمینت های گرم بوده که همانند لمینت مات به کمک گرما و حرارت چسبانده می شود.درخشش و شفافیت این روکش به نسبت بقیه بسیار بیشتر است. لمینت محصولات چاپی در چاپ دیجیتال به صورت رولی انجام میشود. رول لمینت گرم دارای سطح صاف و یکنواخت می باشد.عرض این رول 104 سانتی متری و 125 میکرون بوده و طول آن 100 متر میباشد.
متداول ترین روش لمینت روش گرم است که در آن پوشش پلاستیکی را با حرارت بر روی سطح می کشند. این کار از قدیم هم رایج بود که به آن در اصطلاح عام «پرس» می گفتند. دستگاه های امروزی البته بیشتر رول هستند و در کشور ما آن را بیشتر در چاپخانههایی که دستگاههای چاپ دیجیتال دارند میتوان یافت. لمینت با این روش به دو صورت مات و براق صورت می گیرد و می توان پشت و روی کار را به هر دو صورت لمینت کرد.
بنر تبلیغات را به زبان گرافیکی و بهصورت هنری به بیننده منتقل میکند و مانند پوسترها جهت اطلاعرسانی و ارتباط با مشتری استفاده میشود. شمای کلی جملات بهکاررفته در بنر باید زیبا و آراسته باشد. بنرها ازلحاظ تبلیغاتی در درجهی بالاتری نسبت پوسترها قرار دارند و از قیمت پایینتری برخوردار هستند. بنرها متناسب با فضای موردنظر در سایز و جنسهای مختلفی چاپ میشوند. بهترین اندازه برای چاپ بنر ۱۲۰ در ۶۰۰ پیکسل (عمودی)، ۷۲۸ در ۹۰ پیکسل (افقی)، ۳۰۰ در ۲۵۰ پیکسل (افقی)، ۹۷۰ در ۲۵۰ پیکسل (افقی)، ۳۰۰ در ۱۰۰ پیکسل (افقی) است. بنرها بر اساس تکرار مجموعهای از تصاویر پشت سر هم یا همان تصویر بر ثانیه ساخته میشوند که تصاویر یا متون داخل بنر پس از گذشت مثلاً یک ثانیه بهاندازه معینی جابجا شده و تشکیل تصویر انیمیشن حاوی تبلیغات را میدهند که این تصاویر با پسوند GIF ذخیره و در سر صفحه یا پانوشت یک وب سایت به نمایش درمیآیند.
بنرها تنوع بسیار بالایی دارند که مطابق با فضای موردنظر استفاده میشوند. در حالت کلی بنرها را میتوان به دودسته تبلیغاتی و مجالس دستهبندی کرد. بنرهای تبلیغاتی در موارد زیر کاربرد دارند:
اما ازلحاظ چاپ میتوانیم آنها را به دودسته طراحی بنر فوری و غیر فوری تقسیمبندی کنیم.
امروزه بنرها نقش بسیار مهمی در کسبوکار ما دارند که مخاطب میتواند انواع پیامهای مثبت و یا منفی را از آن دریافت کند. افرادی که به کسبوکار خود اهمیت بیشتری میدهند، در ابتدا بنری حرفهای برای شروع کار خود در نظر میگیرند. ازآنجاییکه تبلیغات بخش بسیار مهمی از یک کسبوکار را به خود اختصاص میدهد، چاپ بنر میتواند یک روش بسیار خوب برای انتقال انواع پیامها ازجمله اخبار محصولات جدید و… باشد. برای چاپ بنر از دستگاههای با فنّاوری بالا و بسیار عالی استفاده میشود تا بنزها دقیقاً مطابق با خواسته مشتری به دستشان برسد. در چاپ بنر از کاغذهایی با سایز بزرگ استفاده میشود که نوع متریالش از جنس pvc است.
اگر میخواهید که بنر شما فوری و در کوتاهترین زمان ممکن آماده و بههیچعنوان از کیفیت کار کم نشود، باید سفارش چاپ بنر فوری دهید. ازجمله مزیتهای چاپ بنر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
معمولاً در اجلاسها یا جشنوارههای مهم از بنرهایی با سایز بزرگ استفاده میشود. درحالیکه برای نمایش یک محصول جدید استفاده از یک بنر با سایز متوسط کفایت میکند. ازجمله کاربردهای آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
در حال حاضر هزینه چاپ به دلایل مختلفی افزایشیافته است که یکی از دلایل آن افزایش هزینههای فنّاوری بکار رفته در آن است. همچنین بالا رفتن هزینه مواد اولیه ازجمله دلایل دیگر آن است. هردو مورد برای افراد مشغول به کار در این زمینه مشکلساز شده است. تعرفه قیمت بسته به نوع بنرها فرق میکند. برای مثال هزینهای که بابت بنر رنگی پرداخت میشود با بنر سیاهوسفید متفاوت است.
امروزه این دستگاهها ابزارهای کلیدی هستند که نقش زیادی در درآمدزایی دارند. سرعت و کیفیت بالا از مهمترین ویژگیهای این دستگاهها است. این دستگاهها بر اساس سایز، نوع هد، نوع مرکب مصرفی و سایز پایش به دستههای مختلفی تقسیمبندی میشوند. این دستگاهها در اندازههای 180، 220، 250 و 320 تقسیمبندی میشوند و اگر بخواهیم بر مبنای هد تقسیمبندی کنیم، باید به هدهای متداولی مانند کونیکا، زار، سیکو، اسپکترا، اپسون، ریکو، توشیبا، پاناسونیک و کیاسرا اشارهکنیم.
جوهرهای سالونت، جوهرهای اکوسالونت و یووی هم تقسیمبندی بر مبنای نوع مرکب است و در آخر بر اساس پاشش هم به دودسته هدهای با سایز پاشش بزرگتر و هدهای با سایز پاشش کوچکتر تقسیم میشوند. جالب است بدانید که هدهای با سایز پاشش بزرگتر از سرعت بیشتری نسبت به هدهای با سایز پاشش کوچکتر برخوردار است.
در مقابل هدهای با سایز پاشش ریزتر فرکانس و فنّاوری برد بالاتر و هدهای با پاشش ریزتر معمولاً فرکانس پایینتری دارند.